måndag 14 mars 2005

Trailer-pepp #6: War of the Worlds

Jag måste tyvärr erkänna, utan omsvep, att jag är väldigt förtjust i både del ett och två av Spielbergs Jurassic Park-franchise. Utan att närmare kunna förklara varför. Jag menar, det är ju inte särskilt ballt att ha sett båda filmerna tre-fyra gånger vardera om man är äldre än tretton år. Menlös anekdot: 1996 när jag var på Stockholms filmfestival första gången (och var ung och filmhungrig) tryckte jag i mig nästan 30 filmer på fem dagar, men höjdpunkten var ändå när jag gav efter för den alltid insmygande festival-ennuin och åkte hem till den lånta lägenheten för att knoppa in. Till min glädje stod Jurassic Park i videohyllan (vhs! det var tider det) och kvällen var räddad. Det var knappast den bästa filmen jag såg den veckan (festivalen öppnade med Fargo om jag inte minns fel) men lätt den mest tillfredsställande filmupplevelsen. Det är något med Spielbergs tekniskt fulländade dinosaurieeskapism som jag har svårt att värja mig mot.

Manusförfattaren bakom dessa mästerverk är David Koepp, en Conanfavorit som också står bakom första Spider-Man, David Finchers Panic Room, och inte minst två av Brian De Palmas bästa filmer Carlito's Way och Snake Eyes. Samt den hyggliga spökfilmen Stir of Echoes med Kevin Bacon som han också regisserade. Och häromåret den inte riktigt lika lyckade rysaren Secret Window med Johnny Depp.

Nu har Koepp lyckligtvis också filat ihop en bearbetning av H.G Wells SF-klassiker Världarnas krig, som just nu klipps av Spielberg (en och annan specialeffekt ska kanske läggas in också). Rollistan ser anständig ut, Tom Cruise är affischnamnet tillsammans med Miranda Otto, Tim Robbins (båda förresten från underbara Human Nature) och den lätt creepy barnskådisen Dakota Fanning (senast i Man On Fire).

Frågan är om nya War of the Worlds kan skrämma lika mycket som femtitalsversionen - med de nu ikoniska cyklopliknande flygande tefaten - som jag såg i späd ålder på granntjejens toppmatade video. Trailern, hittills bara en alltför kort teaser, lovar gott och Spielbergs signum på paketet kan förhoppningsvis bjussa på en lika elegant science fiction-fest som Minority Report. I sommar får vi svaret, USA-premiär blir det 29 juni.

Se trailern här: http://www.waroftheworlds.com/

Inga kommentarer: