söndag 5 mars 2006

Det börjar dra ihop sig...

Bara några timmar kvar till Oscargalan och peppen börjar komma nu (även om jag just blev påmind om att jag lovat komma till jobbet senast kl 12 imorgon vilket kan bli tufft, men vad gör man inte för konsten). Själva galan börjar inatt kl 02.00 svensk tid, först ska stjärnorna mingla på röda mattan utanför The Kodak Theatre och kändisreportrarna bräka "You look GREAT!" till Clooney m fl i en timme. Och före det, kl 00:30, värmer Femman upp med ett ganska nytt avsnitt av The Daily Show där Jon Stewart får pep talk inför galan av kritikernestorn Roger Ebert (intervjun kan också ses här). Svensk kommentator är Hans Wiklund vars bitchiga stil mycket väl kan bli avsevärt roligare än SVT:s galaklädda men småtrista inramning.

Jag har dessvärre sett för få av toppkandidaterna för att våga mig på något förhandstips i år men hänvisar gärna till 43 minuters spåkula som rimligtvis borde ge bra utdelning. Listan på nominerade finns här (för den som till äventyrs behöver en uppfräschning) och för er som är sugna så börjar jag blogga runt 01 eller däromkring (Oscarbloggen har redan börjat).

Nu ska jag värma upp med en kanna te och Brokeback Mountain. Vi hörs.

2 kommentarer:

Martin Degrell sa...

Hans Wiklund? Tack och lov för dansk TV! (Som för övrigt just nu laddar upp med ett sammandrag av kvällens Bodil-gala följt av Oscar-försnack redan kl 2250.)

Trevlig kväll/natt önskas!

Vi på Kantarellen sa...

Min forsta rapport direkt fran Hollywood ar nu publicerad. :-)