söndag 2 september 2007

Norman Bates? Nej, Pekka Langer!

När jag stod i duschen i morse fick jag en film i huvudet som hängt kvar hela dagen. Minnet har bleknat men den visades inom ramen för Anslagstavlan, säkert någon gång tidigt åttiotal när samhällsinformation via statstelevisionen var en självklar del av kvällsunderhållningen.

En tjej står i duschen när det ringer på dörren. Hon virar snabbt in sig i ett badlakan, men hinner knappt ut i hallen innan hon möter sin gäst, som glatt stövlat in i lägenheten. "Oj, jag trodde det var min pojkvän" stammar tjejen, för att mötas av en munter Pekka Langer - japp, Mr Notknäckarna i egen hög person - som ger henne och oss en snabb briefing i hur man på ett vardagsplan smidigast sparar på energi. Med andemeningen att det är bättre att duscha än att ta ett bad, så länge man duschar max 4 minuter. (Oklart hur man ska hålla tid, kanske äggklocka?)

Tjejen - som snabbt kommit över det faktum att hon står halvnäck i sin egen lägenhet framför en av Sveriges då mest folkkära tv-män - lyssnar uppmärksamt. Och sen är det slut, gissningsvis med nån bra slogan om klok energiförbrukning som slutkläm.

Tre frågor:
Har jag drömt det här eller känner någon annan igen sig?
Vem var copywriter?
Och var Pekka Langers Notknäckar-kumpan Carl-Uno Sjöblom också med?

Inga kommentarer: