onsdag 13 augusti 2008

Semesterläsning 3: James Lee Burke

Har varit nyfiken på "Burken" länge men det har alltid stupat på att det finns så väldigt många böcker i sviten om Dave Robicheaux - sjutton stycken inklusive färska Swan Peak som släpptes för en månad sen. Är man en sucker för kronologi (och det är man väl?) blir det så, och det är därför jag inte tagit mig an till exempel Ian Rankins Rebus-böcker än (förutom att jag är slö).

Men nu är det dags. In the Electric Mist with Confederate Dead från 1993 är del sex i serien och känns som en rätt bra introduktion till Burkes värld. Ett filmteam drar in i Robicheaux hemmaturf (New Iberia, Louisiana) och ställer te't, en seriemördare härjar möjligen, man hittar ett lik av en svart man som blev mördad (lynchad?) 1957 då Robicheaux som liten knodd troligen blev vittne till mordet, hans gamla kompis Julie Balboni (nu ökänd gangster) gör stan osäker och i samma veva får Robicheaux dimhöljda och knarkiga uppenbarelser av gamla sydstatssoldatspöken som visar sig i träsket och kommer med vaga ledtrådar. Allt det här efter halva boken, så det är ett jäkla hålligång. Burke är grymt bra på atmosfär (dallrande fuktig hetta, alligatorer), hårdkokt dialog och one-liners, och att det är skrivet i jag-formen gör det ännu mer underhållande när Robicheaux går runt och småirriterat spöar upp Balbonis fotfolk.

Snart blir den film också (under marginellt snärtigare titeln In the Electric Mist) i regi av Bertrand Tavernier (av alla människor?) och med manus av paret Kromolowski, som skrev mästerliga The Pledge åt Sean Penn vilket borde lova gott. Klockren casting: Tommy Lee Jones i huvudrollen och Justina Machado (Ricos fru i Six Feet Under) som FBI-agent, Mary Steenburgen, Peter Sarsgaard. Men John Goodman som Balboni känns inte helt rätt, om han inte kan hitta tillbaks till Barton Fink-formen och bli demonisk igen. Tyvärr verkar Tavernier och Tommy Lee Jones inte dragit jämnt under inspelningen enligt den här artikeln i Guardian så vi får se vad det blir, filmen är i post-production enligt IMDb. Premiär innan jul månne.

Nån som läst mer Burke och vill peppa?

Andra bloggar om , , , , , , , ,

4 kommentarer:

Martin Degrell sa...

Jag älskar Burken. Skrev lite för länge sen:

http://degrell.blogspot.com/2005/10/burke.html

Sedan dess har jag läst en del till, bland annat de två (tror jag) första böckerna i Robicheaux-serien. Mycket bra.

Anonym sa...

Är det inte så att det redan finns en filmatisering, med Alec Baldwin i rollen som Robicheaux?

En film som förövrigt passerade både bio- och videomarknaden ganska obemärkt.

Jag kollade just upp den, Heaven's prisoners heter den tydligen.


Max på Gubbsodabloggen

Sascha Petrosevitch sa...

Jag började med att läsa Pegasus Descending-->Crusader's cross--> Tin roof blowdown, de var alla möcke bra och är väl inte i helrätt sekvens men det var inget jag märkte av direkt.

Martin sa...

Jag har ju också bara läst just den där men lånar gärna om du köper och läser ut någon mer.