söndag 2 november 2008

The Schwartz, unleashed



Tänk, till våren har det gått hela tio år sen Jar Jar Binks tokerier effektivt dödade drömmen för en hel generation Stjärnornas krig-fans. Sen den vanäran har vi gapat efter smulor från George Lucas digitala leksakslåda, och ständigt blivit besvikna - även om Episod 3 faktiskt var helt okej.

Är man inte tillräckligt nerdig för att gå ner sig i Expanded Universe-träsket, och blev svårt avtänd av trailern för barnfilmen The Clone Wars (som verkar usel - nån som såg den?) - återstår väl bara tv-spelen för att få lite mys. Och faktum är att det var mer klassisk och go' Star Wars-känsla i Lego Star Wars häromåret än i de senaste tre filmerna tillsammans, trots att det är glada Legogubbar som struttar runt i Dödsstjärnan och på Tatooine.

The Force Unleashed släpptes härommånaden och hypas som ett av de bästa LucasArts-spelen på bra länge. Har kört ett par tre timmar och får nog hålla med. Man börjar som Darth Vader och hugger ner wookies på löpande band, vilket känns klart fräscht, sen spelar man en ung Jedi-lärling som kutar runt i korridorer och på lavaplaneter och svingar sabeln mot allehanda robotar och stormtroopers. Det är ruskigt snyggt, med en look hämtad från de nyare filmerna, och att kunna plocka upp och slunga iväg sina fiender medelst Kraften är klart tillfredsställande. Bara att det är John Williams musik och Burtts klassiska ljudeffekter gör otroligt mycket för känslan.

Men jäklar vad det hackar, och vad enformigt det blir att hamra på knapparna efter bara en halvtimme, och vilka menlösa bossfajter so far. Men det är samtidigt rätt sweet att vara ond, och jag har ännu inte satt mig in i hur man uppgraderar sin lightsaber (delvis beroende på de apfula menyerna) vilket möjligen kan leda till lite roligare dueller. Jag har haft märkligt svårt att släppa spelet, vilket också beror på att de lömskt nog lagt in en del lätta achievements i början.

Summa summarum en väldigt blandad upplevelse. Nån som spelat längre? Är det värt att fortsätta?

Andra bloggar om , , , , , ,

3 kommentarer:

Anonym sa...

Dude, du har väl inte missat Kotor-spelen? Där har du ju skit som är bättre än till och med originaltrilogin (jag får säga så, jag är ung). Snart ryktas det även komma ett Kotor-MMORPG som ska vara "Större än samtliga tidigare Bioware-produkter tillsammans". Bara att säga upp sig och börja skicka in korten till Reine!

Anonym sa...

Jag håller verkligen med om Lego Star Wars. Mycket underhållande.

Även Indiana Jones och nu Batman i Lego-form är ju snuskigt kul.

/Max

Conan sa...

KOTOR verkade kul men för smart för mig som egentligen bara orkar engagera mig i shooters. Dessutom var det väl Xbox-exklusivt? Jag körde bara PS2 och 360!