tisdag 27 mars 2012

Gotta love Caitlin Moran

Nej, jag pallade inte se Skavlan häromveckan med Caitlin Moran som gäst, ihopparad med bl a Maria Montazami i en av programmets patenterade "oväntade" matchningar, av den typen som gör att det "slår gnistor" i studion och leder till "det goda samtalet" och den alltid överpeppade Skavlan-publiken formligen dör, om och om igen, i en kollektiv orgasm av lycka och mysighet.

OK då, jag såg faktiskt några minuter – Moran skötte sig snyggt, och kanske hade publiken lite svårt att hänga med i hennes svada för de glömde visst applådera efter varje mening. Eller också var de inte mottagliga för Morans frejdiga och rätt brutala humor. Sen skulle Montazami säga något och 
den presumtiva skämskuddefaktorn blev plötsligt skyhög. Så jag slog över. Hur var det?

Men jag har previs läst ut Morans bestseller How to be a Woman, och den var precis så smart och rolig jag hade hoppats på, full av kärv humor och pefekta oneliners. En modern feministisk handbok kryddad med dråpligheter och en glåmig brittisk uppväxt. Eftersom jag redan är så fin och jämställd gick jag mest av allt igång på beskrivningen av hennes journalistkarriär – hon började på Melody Maker blott 16 år gammal, raggade på samtliga män i redaktionen, och hängde med diverse popstjärnor. Jag hade gärna läst en hel bok enbart med skvaller från hennes tid som popskribent och programledare under Britpopens heyday, jösses vad mycket smarr hon lär ha i bakfickan!

Imorgon är det jag som går ner i källaren och gräver fram banankartongen med Melody Maker, jag läste den slaviskt under 1991-92 och borde rimligtvis ha flera nummer där Moran skriver. 

1 kommentar:

P sa...

Rejäl skämskudde. MM svamlade osammanhängande och verkade antingen inte ha lyssnat eller inte fattat vad som sades.

Jag är LÄTT med och lobbar för den boken!